Hälsingeförstörd

Du lindar av olvon en midsommarkrans

och hänger den om ditt hår.

Du skrattar åt mångubbens benvita glans,

som högt över tallen står.

I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans,

i språngdans på glödande järn.

I natt är du bjuden av dimman till dans,

där Ull-Stina, Kull-Lina går.


Nu tager du månen från Blåsbergets kam

att ge dig en glorias sken.

Och ynglen som avlas i gölarnas slam

blir fålar på flygande ben.

Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor,

där Ull-Stina, Kull-Lina, Gull-Fina bor.

I natt skall du somna vid Svartrama damm,

där natten och mossan är len.

Minns ni den här gamla goingen?? Den har ja gått o nynnat på nu i några dagar.....Jag vet inte va det är med Hälsingland men jag får sånna här fina sommar sånger i skallen nuförtiden... det är väl Hälsingeatmosfären som stiger mig åt huvudet kan jag tro...
Och nu har jag ställt in bloggen på "Centrera" och kan inte få bort skiten så inlägget får väl se ut som det gör då
Ikväll blir de grillning med familjen dvs. Mamma, Pappa, Syrran och sonny. Minstingen kastar vi ut och hem till våran farbror så hon får leka med våra kusiner o sova över där...blir nog allt bra skoj för henne.
Har inga speciella förväntningar inför kvällen måste jag säga. Det känns lite avslaget fortfarande - men det bidrar min far till en stor del kan jag säga....Han ska vara nykter och köra sådet lär ju bli himla roligt (inte).
Skit samma jag får ha min nya fina svarta skjorta som jag köpte i hudik här om dagen..fin fin sörrönini..
Ja, kläder ja...beställde igår lite till från halens...
En kan ju undra om man håller på å bli beroende?!? Fick ju för satan senaste beställningen hem igår på dagen och sen redan på kvällen sätter jag mig och beställer mer..Det är ju så kul juh...
Näe, måste lägga av nu efter sista här nu...

Nu kom ja på en till visa som suttit i mitt huvud...jag har nog blivit hälsingeförstörd.. Men det är som Elin Engberg sa en gång: "När man väl varit borta ett tag så lär man sig uppskatta det mer sen!"
Och det är faan sant...
Over & out pöss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0